گنجینه‌ی وب - ایمان میرززایی

محتوای فارسی:

  1. مجموعه مطالب قوانین یادگیری من | محمدرضا شعبانعلی

  2. مجموعه مطالب  ویژگی های سی گانه | دکتر محمود سریع القلم
  3. درس‌های  تفکر سیستمی | متمم
  4. دوره‌ی ویدیویی دینامیک سیستم‌ها | مکتبخونه
  5. نوشته چرخ زندگی | محمدرضا شعبانعلی
  6. نوشته توهم بارداری و اقتصاد ایران | دکتر نعمت الله اکبری
  7. برای متاهل‌ها [و غیر متاهل‌ها]: نیمرویی که املت نمی‌شود
  8. تمرین‌هایی ساده برای افزایش مهارت کلامی
  9. صحبت‌های صریح و بسیار ارزشمند محمدرضا شعبانعلی در درس مذاکره‌ی دانشگاه شریف (یوتیوب دیدئو) از دقیقه ۴۷ و سی ثانیه، تا آخر ویدیو. نکته: این بخش از صحبت‌ها در سایت مکتب‌خونه حذف شده، اما خوشبختانه این ویدیو نسخه‌ی کامل هست.
  10. «علاقه‌ات را پیدا کن» توصیۀ مزخرفی است و یک مقاله‌ی مرتبط از تینا سیلیگ استاد کارآفرینی و نوآوری دانشگاه استنفورد، به زبان انگلیسی: Don’t Find Yourself - Make Yourself -  و اگر هنوز نمی‌تونید با این ایده کنار بیایید باز هم یه ویدیویی TED می‌شناسم به نام Is there a real you که ارائه دهنده‌ی اون یک فیلسوف انگلیسی به نام جولیان بگینی هست که البته به زبان فارسی هم ترجمه شده.
  11. سه قطعه فایل صوتی رایگان برای افزایش عزت نفس | (محمدرضا شعبانعلی - مسیر اصلی)
  12. عقب‌انداز‌ترین وسوسه‌ی دنیا | شاهین کلانتری
  13. تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز | آساره جعفری
  14. علم، منطق، حکمت، فلسفه، ادبیات (قسمت اول) و همینطور ادامه‌ی آن در متن علم، منطق، حکمت، فلسفه، ادبیات (قسمت دوم) | محمدرضا شعبانعلی (دیدین آدم‌هایی رو که تصور می‌کنن خیلی نقادانه فکر می‌کنن و هر وقت یه داستان رو مثلا از تذکره الأولیاء عطار براشون می‌خونی سریع می‌گن «این واقعی نیست»، یا میگن «باید دید واقعا رخ داده یا نه نمیشه اعتماد کرد!» این افراد فرقی که بین انواع متن و کاربردشون هست رو متوجه نیستن، فکر میکنن یه داستان تخیلی یا تاریخی حتما باید زمانی، جایی در این دنیا رخ داده باشه تا بتونه آموزنده باشه. این متن مقدماتی تفاوت انواع محتوای آموزنده رو تا حدی تصویر می‌کنه و خوندنش حتما آموزنده است.)
  15. هفت دقیقه تجربیات محمود سریع القلم برای دانشجویان
  16. زود باش لعنتی! چرا از آدم‌های کُند متنفریم؟ | چلسی والد
  17. ثروت زمانی | متمم
  18. هر که هستید، هر کاری می کنید، قدرت شما نسبت مستقیمی دارد با شبکه‌ی شما
  19. اجازه بدهید غلط بنویسیم (یه نقد علمی زبانشناسانه به کتاب غلط ننویسیم ابوالحسن نجفی که دکتر محمدرضا باطنی استاد فقید MIT رشته زبان‌شناسی نوشته‌اند. خدایش بیامرزد.)
  20. رویا و توسعه | جامعه بی‌رویا، جامعه آشفته و بی‌سرانجامی است - محسن رنانی
  21. مصاحبه با دکتر ثنایی استاد دانشگاه شریف درباره‌ی تجربه‌ی کارآفرینی خودش و توصیه‌هاش به دانشجوها (می‌تونید در سایت مکتبخونه سه دوره از کلاس‌های ایشون رو در دانشگاه شریف بگذرونید که ایشون افراد شرکت خودش و اساتید باتجربه‌ی دیگه رو آورده و اونها هم از تجربیاتشون صحبت کردن: سال ۹۲ | سال ۹۴ | سال ۹۵ که در این مصاحبه اشاره کردن که صحبت اون افراد در کلاس‌های دانشگاه می‌تونه دانشجوها رو از حالت تک بعدی و سطحی‌نگری دورتر کنه).
  22. وبلاگ فارسی ۵۲ هرتز به آدرس 52hertzz.com رو من به تازگی کشف کردم، که هر مقاله‌ی اون به موضوعات جذابی می‌پردازه از جمله دیدگاه علمی در باب مسائل، تفکر نقاد، فلسفه و علم. برخی محتوا به صورت صوتی منتشر شده مثل درسگفتار تفکر نقادانه و برخی به شکل مقالات کوتاه مثل تفکر جنسی یا برخی مقالات بلند مثل پایان جهان کی و چگونه خواهد بود و خلاصه کمتر موضوعی بود که توجه من رو جلب نکرد. 
  23. ترجمه‌ای از مقاله‌ای از جورج اوروِل با عنوان سیاست و زبان انگلیسی (درباره‌ی دقیق و ساده نوشتن و پرهیز از پیچیده‌گویی، آشفته‌گویی و پُرگویی)
  24. سری پادکست‌های سواد مالی و اقتصادی صادق‌الحسینی اقتصاددان لینک در کست‌باکس / لینک در تلگرام
  25. مفهوم 'کین توزی' و بحران ذهنی روشنفکری ایرانی - داریوش آشوری لینک به BBC / لینک به گوگل
  26. ۲۱ روز پس از حذف قند و شکر + ویدیوی مکمل همین دکتر
  27. در حال تکمیل ...

محتوای انگلیسی:

  1. Buzzer Management | Seth Godin
  2. The Truth About Your Calling With Seth Godin & Marie Forleo (همین ویدیو در دیدئو)
  3. نوشته‌های انی مورفی پائول در تایم آیدیاز
  4. Learn from People, Not Classes | Reid Hoffman
  5. Do You Need A Mentor or Books? (همین ویدیو در دیدئو)
  6. مجموعه منابع آموزشی رایگان شتاب‌دهنده‌ی Y Combinator برای استارتاپ‌ها به زبان انگلیسی (بسیار ارزشمند)
  7. The Flip Side of Persistence | Tina Seelig
  8. Constantly make new relationships, even when you don't need it in short term!
  9. The Most Important Thing I Learned at Harvard Business School | Time
  10. How to Get Startup Ideas | Paul Graham
  11. Regrets of dying | Bronnie Ware
  12. Bad Economy | Paul Graham (به نظرم اون دسته از ایرانی‌هایی که فکر می‌کنن اقتصاد بی قاعده‌ی کشور یک مانع مهم برای کسب‌وکارشون هست این مقاله رو از بنیان‌گذار YCombinator آقای پارم گراهام خوبه بخون)
  13. The Value of Time: How Much is Your Time Really Worth? | James Clear
  14. شبیه به شماره‌ی (۶) آقای استیو بلنک هم یه لیست بالا و بلند درست کرده از ابزارها و وبلاگ‌های مفید برای استارتاپ‌ها که البته خیلی‌هاش به کار بسیاری از ماها توی ایران نمیاد اما خوب میشه اگر کل لیست رو به خاطر بخش‌های کمتر مفیدش دور نریزیم. مخصوصاً بخش Startup Tools.
  15. Essential reading: nine experts on the books that inspired them | The Guardian 
  16. کتاب‌های پیشنهادی آلن دو باتن 
  17. دوره‌ی ویدیویی شخصیت‌شناسی/خودشناسی جوردن پیترسون یوتیوب | دیدئو (بدون فی.ل.تر) - نکته‌ی کوتاه اینکه بعد از لیست کردن این دوره‌ی شخصیت شناسی من شناختی کلی از جوردن پیترسون نداشتم اما بعدا کمی جریان‌شناسی رو در مورد جوردن پیترسون انجام دادم متوجه گرایشات راستی/محافظه‌کار/سنتی/مردسالار او شدم، بنابراین مطابق آخرین آموخته‌های من بهتره به جای طرفداری مطلق از محققان و متفکرانی که باهاشون ارتباط برقرار میکنیم، اگر به دنبال کشف جهان با کمترین خطاییم بهتره فقط دوره‌ی مطالعات علمی ایشون رو دنبال کنیم که در محیط دانشگاه انجام شدن و در اون محیط انتظار میره بیشتر جنبه‌ی علمی مسائل رو ارائه بده و کمتر گرایشات سیاسی و شخصی خاص رو دنبال کنه. همچنین همزمان با یادگیری از این دوره متوجه سوگیری‌های خاص او باشیم.
  18. برای درک تکثرگرایی (پلورالیسم) و به نوعی تنوع و تکثر توی جامعه کانال یوتیوب Cut می‌تونه پرمحتوا و جذاب باشه. خودم چندتا از ویدیوها رو دستچین کردم که کمک میکنه کمتر دید استروتیپیک نژادی، قومی، دینی، ج.ن.سی و شغلی داشته باشیم و به ایده‌های شهودی خودمون شک کنیم چون جهان بسیار متنوع‌تر و پیچیده‌تر و غیرقابل پیشبینی‌تر و هیجان‌انگیزتر از اون چیزیه که توی ذهن ما جا بشه (یک، دو، سه، چهار، پنج، شش، هفت، هشت، نه، ده، یازده، دوازده، سیزده، چهارده، پونزده)
  19. The Best Way To Spend Your Youth - Robert Greene - YouTube ایشون توی ویدیوی کوتاه دیگه‌ای همین حرف رو تکرار کرده.
  20. What I Wish Someone Had Told Me - Sam Altman
  21. در حال تکمیل ...

یک درخواست: لطفا اگر شما هم محتوایی در وب سراغ دارید که می‌تواند در این لیست قرار بگیرد لطفا آن را همین زیر برای من بنویسید، تا بعد از بررسی آن را وارد لیست کنم.